KIM JESTEŚMY?
Polskie Towarzystwo Psychoterapii ISTDP jest niezależnym stowarzyszeniem, zrzeszającym psychoterapeutki i psychoterapeutów ISTDP w Polsce.
Naszą misją jest upowszechnianie w Polsce wiedzy o metodzie ISTDP, jej skuteczności i efektywności, a standardy leczenia i edukacji są w realizacji tej misji naszą nadrzędną wartością. Pragniemy integrować środowiska psychoterapeutów ISTDP, które hołdują tym standardom.
10 grudnia 2024 r. zostaliśmy zarejestrowani w Krajowym Rejestrze Sądowym. Planujemy zrzeszać psychoterapeutki i psychoterapeutów po 3-letnim szkoleniu podstawowym w ISTDP czyli tzw. Core Training oraz osoby będące w trakcie tego szkolenia. Chcemy oferować członkiniom i członkom możliwość rozwoju zawodowego w postaci konferencji naukowych, superwizji klinicznych, warsztatów, wykładów i różnych innych wydarzeń szkoleniowych, we współpracy z polskimi jak i międzynarodowymi nauczycielami. Będziemy dbać o prawa naszych członkiń i członków, a także promować zaangażowanie i aktywność w ramach Towarzystwa.
Pragniemy działać na rzecz pozytywnego wizerunku ISTDP w świecie polskiej psychoterapii, publikując merytoryczne artykuły w pismach branżowych i korzystając z kanałów internetowych. Szczególnie zależy nam na publikacji wyników badań nad skutecznością tego podejścia, które były prowadzone m.in. w Kanadzie przez Allana Abbassa oraz w Norwegii. Planujemy także prowadzić własne badania, które jeszcze bardziej uwiarygodnią nurt ISTDP w Polsce. Chcemy, by psychoterapeuci ISTDP zajęli należną im pozycję w głównym terapeutycznym nurcie i zaczęli wpływać na kształt psychoterapii w kraju.
W myśl nowo powstających przepisów w ramach projektu ustawy o zawodzie psychoterapeuty, chcemy aby w ciągu kilku lat PTP ISTDP stało się ośrodkiem certyfikującym z prawem do wskazywania swoich ośrodków szkolących. Pragniemy, by Towarzystwo stało się autentycznym przedstawicielstwem naszego środowiska, z własnymi standardami i zasadami certyfikacji, by mogło przyznawać licencję psychoterapeuty ISTDP, a w przyszłości także prawo do wykonywania zawodu psychoterapeuty.
Chcemy współpracować z IEDTA (International Experiencial Dynamic Therapy Association (www.iedta.net), które jest międzynarodową organizacją non-profit zajmującą się wspieraniem, ulepszaniem, rozpowszechnianiem i badaniem doświadczeniowych terapii dynamicznych (EDT), w tym ISTDP. Planujemy współpracę z innymi stowarzyszeniami ISTDP w Europie i na świecie oraz z różnymi stowarzyszeniami zrzeszającymi psychoterapeutów w Polsce.
Pragniemy być organizacją parasolową, która promuje współpracę w duchu różnorodności, łączenia i współpracy pomiędzy terapeutami ISTDP i różnymi odmianami tego podejścia. Zapraszamy psychoterapeutki i psychoterapeutów ISTDP, mających za sobą szkolenie podstawowe – Core Training, lub są w jego trakcie, do przyłączania się do naszego Towarzystwa. Zachęcamy także do współpracy inne organizacje zrzeszające psychoterapeutów.
Historia
PTP ISTDP wyrosło z Sekcji ISTDP, która powstała w 2016 r. i jest częścią Polskiego Stowarzyszenia Integracji Psychoterapii: https://psip.org.pl/pl/sekcja-istdp/. Celem Sekcji jest rozpowszechnianie wiedzy o tym podejściu terapeutycznym, podnoszenie wiedzy i umiejętności klinicznych psychoterapeutów uczących się i praktykujących ISTDP oraz integracja naszego środowiska.
W skład pierwszego zarządu weszli: Beata Załoga, Przewodnicząca oraz Leszek Jaworski i Łukasz Kubiak. W kolejnej kadencji Przewodniczącą ponownie została wybrana Beata Załoga, a w skład zarządu weszli Anna Dawidziuk-Łęczycka i ponownie Leszek Jaworski. Przez ostatnie dwa lata Przewodniczącą Sekcji była Oksana Świerczyńska, a wraz z nią w zarządzie pracowały Justyna Pronobis-Szczylik, Anna Judycka i Hanna Nowakowska.
Od początku istnienia Sekcji towarzyszyła nam ogromna fascynacja skutecznością ISTDP, która rosła w nas przez te lata i zaowocowała powstaniem niezależnego stowarzyszenia PTP ISTDP. W trakcie spotkania integracyjnego członków Sekcji ISTDP, w dniu 7 września 2024 r., odbyło się Zebranie Założycielskie, podczas którego niespełna 30 psychoterapeutów ISTDP powołało do życia nasze niezależne stowarzyszenie. Pragniemy, aby reprezentowało ono interesy całego środowiska ISTDP w Polsce.
Władze
prezes@istdp-polska.pl
Koordynuje prace Zarządu, reprezentuje Towarzystwo wobec zewnętrznych podmiotów, nawiązuje współpracę ze stowarzyszeniami psychoterapeutów w Polsce i za granicą.
sekretarz@istdp-polska.pl
Zajmuje się rekrutacją do Towarzystwa, koordynacją deklaracji członkowskich, wdrażaniem nowych członków oraz informowaniem o możliwościach rozwoju i zaangażowania na rzecz rozwoju Towarzystwa. Jest także odpowiedzialna za organizację comiesięcznych spotkań dla członków oraz wyjazdów integracyjnych.
skarbnik@istdp-polska.pl
Zarządza budżetem Towarzystwa, współpracuje z biurem księgowym i prawnym, odpowiada za pozyskiwanie środków na działalność stowarzyszenia oraz koordynuje składki członkowskie.
Anna Dawidziuk-Łęczycka – Członkini zarządu:
Standardy i certyfikacja
standardy.certyfikacja@istdp-polska.pl
Odpowiada za stworzenie systemu standardów oraz kryteriów certyfikacji dla psychoterapeutów, nauczycieli i superwizorów ISTDP w Polsce. Zajmuje się pracami na rzecz powołania ośrodka egzaminacyjnego, który będzie przyznawał licencję psychoterapeuty ISTDP, a także certyfikował psychoterapeutów ISTDP oraz wskazywał ośrodki szkolące.
marketing@istdp-polska.pl
Odpowiada za prowadzenie strony www oraz mediów społecznościowych, tworzenie mailingu dla psychoterapeutów zainteresowanych światem ISTDP w Polsce i na świecie oraz kontakt z pismami branżowymi.
badania@istdp-polska.pl
konferencje@istdp-polska.pl
Zajmuje się organizacją konferencji naukowych. Odpowiada za promocję zagranicznych badań nad skutecznością ISTDP oraz za organizowanie badań naukowych dotyczących naszego nurtu na terenie Polski. Jest członkinią Komisji Edukacji przy IEDTA odpowiedzialną za standardy.
edukacja@istdp-polska.pl
Jest odpowiedzialna za treści merytoryczne, ofertę edukacyjną dla członków oraz za zewnętrzne wydarzenia edukacyjne dla wszystkich psychoterapeutów zainteresowanych ISTDP.
Komisja Rewizyjna
Justyna Pronobis-Szczylik – Przewodnicząca
Agnieszka Kamińska
Rafał Pańko
STATUT POLSKIEGO TOWARZYSTWA PSYCHOTERAPII ISTDP
Rozdział I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Stowarzyszenie nosi nazwę „Polskie Towarzystwo Psychoterapii ISTDP”.
- Stowarzyszenie „Polskie Towarzystwo Psychoterapii ISTDP” w dalszych postanowieniach statutu zwane Stowarzyszeniem, jest stowarzyszeniem rejestrowym, działającym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach Dz.U.2020.2261 t.j. z dnia 2020.12.16 (dalej jako: „Prawo o stowarzyszeniach”), Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Dz.U.2023.571 t.j. z dnia 2023.03.27 oraz postanowień niniejszego Statutu.
- Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto stołeczne Warszawa.
- Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może działać na terenie innych państw z poszanowaniem tamtejszego prawa.
- Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieograniczony.
- Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
- Stowarzyszenie może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach. Może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.
- Stowarzyszenie może używać, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, wyróżniającego je znaku graficznego, który wraz z nazwą Stowarzyszenia korzysta z ochrony prawnej.
- Działalność Stowarzyszenia oparta jest przede wszystkim na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.
Rozdział II. CELE I PRZEDMIOT DZIAŁANIA
1. Celami Stowarzyszenia są:
a) Promowanie i wspieranie rozwoju nurtu terapeutycznego Intensywnej Krótkoterminowej Psychoterapii Dynamicznej (ang. Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy – dalej ISTDP) w Polsce.
b) Działanie na rzecz podnoszenia wiedzy i umiejętności klinicznych psychoterapeutów, szczególnie w podejściu ISTDP.
c) Integracja terapeutów ISTDP w celu wymiany doświadczeń, współpracy i doskonalenia zawodowego.
d) Artykułowanie standardów zawodowych i etycznych w psychoterapii, szczególnie w podejściu ISTDP, oraz dbałość o ich przestrzeganie.
e) Utrzymywanie kontaktów i współpraca z organizacjami psychoterapeutów w kraju i zagranicą, szczególnie w zakresie podejścia ISTDP
f) Reprezentowanie oraz ochrona interesów członków Stowarzyszenia wobec organizacji, instytucji państwowych i społecznych, a także innych osób prawnych.
2. Stowarzyszenie realizuje swoje cele jako nieodpłatną lub odpłatną działalność pożytku publicznego poprzez:
a) Określanie standardów kształcenia w zakresie ISTDP w Polsce.
b) Certyfikowanie aplikantów psychoterapii do uzyskania prawa do wykonywania zawodu psychoterapeuty, od momentu gdy Stowarzyszenie nabierze takich uprawnień.
c) Licencjonowanie psychoterapeutów oraz certyfikowanie superwizorów ISTDP, a także udzielanie akredytacji trenerom ISTDP.
d) Organizowanie superwizji, wykładów, seminariów, kursów oraz wydarzeń szkoleniowych, we współpracy z nauczycielami ISTDP w Polsce i na świecie.
e) Wspieranie Członków Stowarzyszenia w ich rozwoju jako psychoterapeutów.
f) Organizowanie konferencji naukowych.
g) Prowadzenie działalności badawczej, publicystycznej i wydawniczej.
h) Utrzymywanie kontaktów z innymi towarzystwami zawodowymi i naukowymi, w kraju i zagranicą.
i) Reprezentowanie członków Stowarzyszenia wobec instytucji państwowych i społecznych.
3. W zakresie swoich celów statutowych Stowarzyszenie może reprezentować interesy zbiorowe swoich członków wobec organów władzy publicznej.
Rozdział III: CZŁONKOSTWO
1. Członkostwo dzieli się na następujące kategorie:
a) Członkowie Zwyczajni
b) Członkowie Nadzwyczajni
c) Członkowie Kandydaci
d) Członkowie Wspierający
e) Członkowie Honorowi
2. Przyjęcia Członków Zwyczajnych, Nadzwyczajnych i Kandydatów dokonuje:
a) Zarząd uchwałą podjętą nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji.
b) Uchwała Zarządu odmawiająca przyjęcia Członka Zwyczajnego, Nadzwyczajnego i Kandydata powinna być uzasadniona i przekazana kandydatowi wraz z uzasadnieniem w ciągu 30 dni.
c) Od uchwały Zarządu odmawiającej przyjęcia Członka Zwyczajnego, Nadzwyczajnego i Kandydata, kandydatowi przysługuje odwołanie się do najbliższego Walnego Zebrania Członków. Ważne odwołanie musi wpłynąć w terminie do 30 dni od daty otrzymania uchwały wraz z uzasadnieniem.
d) Uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.
3. Członkowie Stowarzyszenia, o których mowa w ust. 1 lit. a-e Rozdziału III Statutu, mają prawo udziału we wszystkich formach działalności Stowarzyszenia, chyba że statut stanowi inaczej.
4. Członek Zwyczajny Stowarzyszenia
a) może nim zostać osoba, która:
i. ukończyła „Core Training ISTDP”
ii. ma rekomendację od 2 Członków Zwyczajnych Stowarzyszenia i złożyła do Zarządu Stowarzyszenia deklarację członkowską.
b) Członek Zwyczajny Stowarzyszenia jest obowiązany do:
i. przestrzegania postanowień statutu i uchwał Stowarzyszenia
ii. aktywnego uczestniczenia w realizacji celów Stowarzyszenia
iii. przestrzegania zasad etyki zawodowej
iv. regularnego opłacania składek członkowskich
v. dbania o dobre imię i mienie Stowarzyszenia
c) ma bierne i czynne prawo wyborcze
5. Członek Nadzwyczajny Stowarzyszenia:
a) może nim zostać osoba, która:
i. jest w trakcie „Core training ISTDP”
ii.ma rekomendację od 2 Członków Zwyczajnych Stowarzyszenia i złożyła do Zarządu Stowarzyszenia deklarację członkowską
b) Członek Nadzwyczajny Stowarzyszenia jest obowiązany do:
i. przestrzegania postanowień statutu i uchwał Stowarzyszenia
ii. aktywnego uczestniczenia w realizacji celów Stowarzyszenia
iii. przestrzegania zasad etyki zawodowej
iv. regularnego opłacania składek członkowskich
v. dbania o dobre imię i mienie Stowarzyszenia
c) ma czynne prawo wyborcze
6. Członek Kandydat Stowarzyszenia:
a) może nim zostać osoba, która:
i. pracuje i szkoli się w obszarze zdrowia psychicznego
ii. bierze udział lub ukończyła 4-letni całościowy kurs psychoterapii
iii. ukończyła minimum 21 godzin różnych form szkolenia w podejściu ISTDP (seminaria, konferencje, precore, warsztaty)
iv. posiada rekomendację 2 członków zwyczajnych stowarzyszenia i złożyła do zarządu stowarzyszenia deklarację członkowską
b) Członek Kandydat jest zobowiązany do:
i. przestrzegania postanowień statutu i uchwał stowarzyszenia
ii. aktywnego uczestniczenia w realizacji celów stowarzyszenia
iii. przestrzegania zasad etyki zawodowej
iv. regularnego opłacania składek członkowskich
v. dbania o dobre imię i mienie stowarzyszenia
c) nie posiada biernego i czynnego prawa wyborczego
7. Członek Wspierający Stowarzyszenia:
a) może nim zostać osoba fizyczna lub prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
b) Członkiem Wspierającym staje się
i. po złożeniu pisemnej deklaracji do Zarządu Stowarzyszenia
ii. po uchwale Zarządu o przyjęciu podjętej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji
c) Członek wspierający ma prawo do korzystania z pomocy naukowej i doradczej Stowarzyszenia oraz innych form jej merytorycznej działalności.
d) Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
8. Członek Honorowy Stowarzyszenia:
a) Członkostwo honorowe nadaje Walne Zebranie członków Stowarzyszenia na wniosek Zarządu osobom szczególnie zasłużonym dla rozwoju psychoterapii ISTDP lub dla realizacji celów statutowych.
b) Członkowie Honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.
c) Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Stowarzyszenia. Poza tym posiadają takie prawa, jak członkowie zwyczajni.
9. Członkostwo ustaje w wyniku:
a) dobrowolnej rezygnacji zgłoszonej na piśmie Zarządowi Stowarzyszenia
b) śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego
c) z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich przez okres przekraczający 12 miesięcy po uprzednim wezwaniu do zapłaty wystosowanym przez Zarząd Stowarzyszenia terminie 2 tygodni,
d) z powodu rażącego naruszenia postanowień Statutu, zasad etycznych określonych przez Stowarzyszenie lub nieprzestrzegania uchwał władz Stowarzyszenia.
10. Od uchwały Zarządu w sprawie pozbawienia członkostwa w Stowarzyszeniu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały wraz z uzasadnieniem. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.
Rozdział IV: WŁADZE STOWARZYSZENIA
1. Władzami Stowarzyszenia są:
a) Walne Zebranie
b) Zarząd Stowarzyszenia
c) Komisja Rewizyjna
2. Kadencja wszystkich wybieralnych władz Stowarzyszenia trwa 3 lata.
3. W razie, gdy skład władz Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W trybie tym można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
Rozdział IV A. WALNE ZEBRANIE
1. Walne Zebranie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
2. Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
a) uchwalanie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Stowarzyszenia
b) uchwalanie i dokonywanie zmian statutu Stowarzyszenia
c) wybór i odwołanie Zarządu Stowarzyszenia i Komisji Rewizyjnej
d) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdania wybieralnych władz Stowarzyszenia
e) udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia
f) rozpatrywanie zgłoszonych wniosków
g) podejmowanie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia i przeznaczeniu jej majątku; uchwała musi być przyjęta większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków
3. Walne Zebranie zwołuje Zarząd Stowarzyszenia raz na rok.
4. O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Zarząd Stowarzyszenia zawiadamia Członków Stowarzyszenia co najmniej na 30 dni przed wyznaczoną datą.
5. Walne Zebranie podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Stowarzyszenia w pierwszym terminie, a w drugim terminie – bez względu na liczbę obecnych. W przypadku braku kworum w pierwszym terminie Walnego Zebrania, Zarząd wyznacza drugi termin odbycia Zebrania, nie później niż 30 minut po pierwszym terminie lub w innym dogodnym, nieodległym terminie wskazanym w zawiadomieniu o zwołaniu Walnego Zebrania. W drugim terminie zebranie jest zdolne do podejmowania uchwał bez względu na liczbę obecnych członków.
6. Nadzwyczajne Walne Zebranie Stowarzyszenia zwołuje Zarząd Stowarzyszenia z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej lub na wniosek 1/3 ogólnej liczby członków Zwyczajnych Stowarzyszenia.
7. Nadzwyczajne Walne Zebranie Stowarzyszenia jest zwoływane w terminie nie dłuższym niż 6 tygodni od daty zgłoszenia wniosku i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
Rozdział IV B. ZARZĄD
1. Członkowie Zarządu Stowarzyszenia wybierani są przez Walne Zebranie Stowarzyszenia w głosowaniu tajnym.
2. Do składu Zarządu Stowarzyszenia mogą być wybierani wyłącznie Członkowie Zwyczajni Stowarzyszenia, którzy ukończyli 3-letni Core Training ISTDP.
3. Kadencja władz Stowarzyszenia trwa trzy lata.
4. Zarząd Stowarzyszenia składa się z 3 do 7 osób, w tym Prezesa Zarządu, Sekretarza i Skarbnika.
5. Do kompetencji Zarządu Stowarzyszenia należy:
a) kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami władz Stowarzyszenia,
b) reprezentowanie Stowarzyszenia i działanie w jego imieniu,
c) przyjmowanie i skreślanie z listy Członków Stowarzyszenia,
d) opracowywanie rocznych planów pracy oraz preliminarza i budżetu,
e) opracowywanie sprawozdań z działalności i przedkładanie ich na Walnym Zebraniu Stowarzyszenia,
f) zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia,
g) zwoływanie Walnych Zebrań Stowarzyszenia,
h) podejmowanie uchwał w sprawie członkostwa Stowarzyszenia w stowarzyszeniach krajowych i zagranicznych na zasadach pełnej autonomii
6. Do składania oświadczeń woli we wszystkich sprawach, w tym zobowiązań majątkowych, zawierania umów i udzielania pełnomocnictw w imieniu Stowarzyszenia uprawnionych jest dwóch członków Zarządu Stowarzyszenia działających łącznie.
7. Uchwały Zarządu Stowarzyszenia podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków. W sytuacji równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa Zarządu Stowarzyszenia. W przypadku braku obecności Prezesa Zarządu Stowarzyszenia w sytuacji równego rozłożenia głosów decyduje głos członka Zarządu Stowarzyszenia upoważnionego do zwołania Posiedzenia Zarządu Stowarzyszenia.
8. Posiedzenia Zarządu Stowarzyszenia odbywają się w razie potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
9. Posiedzenia Zarządu Stowarzyszenia zwoływane są przez Prezesa Zarządu Stowarzyszenia. W razie nieobecności Prezesa, posiedzenia Zarządu Stowarzyszenia zwoływane są przez innego upoważnionego przez niego członka Zarządu Stowarzyszenia lub przez połowę członków Zarządu Stowarzyszenia. Upoważnienia Prezes Zarządu dokonuje w formie pisemnej.
10. W obradach Zarządu Stowarzyszenia z głosem doradczym mogą brać udział zaproszeni goście oraz przedstawiciele Komisji Rewizyjnej.
11. Prezes Zarządu Stowarzyszenia reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz, kieruje pracą Zarządu oraz deleguje członków Zarządu do reprezentowania Stowarzyszenia.
12. W sytuacji gdy dany członek zarządu nie wypełnia powierzonych mu obowiązków, działa na szkodę Stowarzyszenia lub narusza zasady statutowe i etyczne, Prezes Zarządu Stowarzyszenia, podczas posiedzenia Zarządu, ma prawo zgłosić wniosek usunięcia tej osoby z Zarządu Stowarzyszenia i przedstawić nową kandydaturę na członka Zarządu Stowarzyszenia. Decyzję o usunięciu członka Zarządu z Zarządu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Stowarzyszenia na Nadzwyczajnym Walnym Zebraniu Stowarzyszenia zwołanym stosownie do Rozdziału IV A ust. 6 lub na Walnym Zgromadzeniu Stowarzyszenia zwołanym stosownie do Rozdziału IV A ust. 4.
13. Sekretarz prowadzi ewidencję członków Stowarzyszenia, przechowuje pieczęć Stowarzyszenia, sporządza protokoły posiedzeń Zarządu i posiedzeń Walnego Zebrania Stowarzyszenia oraz Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Stowarzyszenia, jak również prowadzi korespondencję i archiwum Stowarzyszenia. Protokoły posiedzeń zarządu mogą sporządzać rotacyjnie inni członkowie Zarządu wyznaczeni przez Sekretarza lub Prezesa Zarządu Stowarzyszenia.
14. Skarbnik Stowarzyszenia zbiera od członków składki członkowskie, o których mowa w Rozdziale IV punkt 1 Statutu, odpowiada za prawidłowe dokumentowanie przychodów i wydatków Stowarzyszenia oraz składa okresowe sprawozdania z działalności finansowej Zarządowi Stowarzyszenia i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia.
15. Członkowie Zarządu oraz członkowie delegowani do realizacji zadań zleconych przez Stowarzyszenie mogą otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
16. W umowach między stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w sporach z nim, stowarzyszenie reprezentuje członek Komisji Rewizyjnej wskazany w uchwale tego organu lub pełnomocnik powołany uchwałą Walnego Zebrania.
Rozdział IV C. KOMISJA REWIZYJNA
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech Członków Zwyczajnych Stowarzyszenia, którzy wybierają ze swego grona przewodniczącego, zastępcę i sekretarza.
- Komisja Rewizyjna jest powołana do przeprowadzania kontroli działalności Stowarzyszenia.
- Działalność kontrolna Komisji Rewizyjnej jest prowadzona zgodnie z potrzebami, nie rzadziej niż raz na rok, albo na wniosek co najmniej 10 Członków Zwyczajnych Stowarzyszenia, złożony do Komisji Rewizyjnej na piśmie najpóźniej w ciągu 15 dni od daty otrzymania wniosku.
- Komisja Rewizyjna składa Walnemu Zebraniu Stowarzyszenia sprawozdanie z działalności władz Stowarzyszenia i przedstawia wniosek w sprawie absolutorium dla Zarządu Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna ma prawo występować do Zarządu Stowarzyszenia z wnioskami wynikającymi z ustaleń pokontrolnych.
- Przedstawiciel Komisji ma prawo brać udział w posiedzeniach Zarządu Stowarzyszenia z głosem doradczym.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos Przewodniczącego.
Rozdział V. KOMISJA ETYKI
§1. Powołanie Komisji Etyki
- Komisja Etyki (zwana dalej „Komisją”) jest organem statutowym Polskiego Towarzystwa Psychoterapii ISTDP (zwanego dalej „Towarzystwem”).
- Komisja działa na podstawie niniejszych zapisów statutowych, Kodeksu etyki oraz regulaminu uchwalonego przez Zarząd Towarzystwa.
§2. Cele i zadania Komisji
- Celem działania Komisji jest ochrona standardów etycznych zawodu psychoterapeuty ISTDP, dbałość o dobro pacjenta oraz promowanie odpowiedzialnej i rzetelnej praktyki psychoterapeutycznej.
- Do zadań Komisji należy w szczególności:
a) opiniowanie spraw dotyczących etycznego postępowania członków Towarzystwa,
b) prowadzenie postępowań wyjaśniających i rekomendowanie działań dyscyplinarnych,
c) opracowywanie i aktualizacja Kodeksu Etyki PTP ISTDP,
d) prowadzenie działań edukacyjnych i informacyjnych w zakresie etyki zawodowej,
e) współpraca z innymi komisjami etyki oraz instytucjami nadzorującymi zawód psychoterapeuty.
§3. Skład Komisji
- Komisja składa się z 3 do 5 członków, wybieranych przez Walne Zgromadzenie Towarzystwa.
- Kadencja członka Komisji trwa 3 lata, z możliwością reelekcji.
- Członkowie Komisji powinni wykazywać się wysokim poziomem etycznym, długoletnią praktyką psychoterapeutyczną oraz znajomością metody ISTDP.
- Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego, Zastępcę Przewodniczącego oraz Sekretarza.
- W przypadku rezygnacji lub odwołania członka Komisji, Zarząd Towarzystwa może powołać osobę pełniącą tę funkcję do końca kadencji.
§4. Procedura rozpatrywania spraw
1. Komisja działa na wniosek:
a) osoby fizycznej (np. pacjenta, członka Towarzystwa),
b) Zarządu Towarzystwa,
c) z własnej inicjatywy (jeśli posiada wiarygodne informacje o możliwym naruszeniu zasad etyki).
2. Komisja podejmuje działania wyjaśniające z zachowaniem zasad poufności, bezstronności i rzetelności.
3. Strony mają prawo do złożenia wyjaśnień, przedstawienia dowodów i wskazania świadków.
4. Po zakończeniu postępowania Komisja może:
a) oddalić sprawę jako bezzasadną,
b) wydać zalecenia.
c) udzielić upomnienia lub nagany.
d) zarekomendować zawieszenie w prawach członka Towarzystwa,
e) zarekomendować wykluczenie z Towarzystwa (decyzję podejmuje Zarząd).
5. Komisja dokumentuje swoje działania i wydaje pisemną opinię końcową.
§5. Poufność i przejrzystość
- Komisja zobowiązana jest do zachowania poufności w odniesieniu do wszystkich informacji uzyskanych w toku postępowania.
- Członkowie Komisji są zobowiązani do wyłączenia się z udziału w sprawie, jeżeli zachodzi konflikt interesów.
- Komisja jest zobowiązana do przedstawiania rocznych sprawozdań ze swojej działalności, z zachowaniem anonimowości stron postępowań.
§6. Odwołania
- Od postanowienia Komisji przysługuje odwołanie do Zarządu Towarzystwa w terminie 30 dni od daty otrzymania decyzji.
- Zarząd może:
a) utrzymać postanowienie w mocy,
b) zwrócić sprawę do ponownego rozpatrzenia,
c) uchylić postanowienie Komisji.
3. Jeśli postanowienie Komisji etyki dotyczy Członka/Członkini Zarządu, wówczas osoba ta musi być wykluczona z obrad Zarządu w przedmiotowej sprawie.
§7. Postanowienia końcowe
- Komisja działa w oparciu o zasady etyki zawodowej (Kodeks etyki) przyjęte przez PTP ISTDP oraz powszechnie obowiązujące przepisy prawa.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem decyduje Zarząd Towarzystwa.
- Zmiany zapisów dotyczących Komisji wymagają uchwały Walnego Zgromadzenia.
Rozdział VI.
WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ
- Korespondencja pomiędzy członkami stowarzyszenia, w tym członkami władz, organów między sobą i z pozostałymi członkami może odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej po wyrażeniu przez każdego członka pisemnej zgody w deklaracji członkowskiej i wskazaniu adresu mailowego do tej korespondencji. Każdy członek zobowiązany jest do aktualizowania zmian tego adresu.
- Posiedzenia Zarządu Stowarzyszenia, Komisji Rewizyjnej, Walnego Zebrania oraz Nadzwyczajnego Walnego Zebrania, mogą odbywać się w formie zdalnej przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
- O każdorazowym wykorzystaniu formy zdalnej decyduje odpowiednio Prezes danego organu, zawiadamiając o tym pozostałych członków tego organu. W przypadku Walnego Zebrania Stowarzyszenia decyzję podejmuje Zarząd Stowarzyszenia, zawiadamiając o tym członków Stowarzyszenia co najmniej na 14 dni przed terminem jego odbycia.
- Zawiadomienie o formie zdalnej musi zawierać opis sposobu uczestnictwa i wykonywania prawa głosu, w szczególności poprzez wskazanie narzędzi komunikacji.
- Posiedzenia w formie zdalnej odbywają się przy zapewnieniu co najmniej:
a) transmisji obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym,
b) dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której członek organu stowarzyszenia może wypowiadać się w toku obrad,
c) wykonywania osobiście prawa głosu w toku posiedzenia.
- Wykonywanie prawa głosu na posiedzeniu odbywa się poprzez oddanie jednoznacznego głosu w trakcie trwania transmisji, w czasie przeznaczonym na podjęcie decyzji. Przebieg głosowania jest dokumentowany nagraniem lub w inny sposób zapewniający dowód oddanych głosów.
Rozdział VII. FINANSE
- Środki finansowe na działalność Stowarzyszenia pochodzą z:
- składek członkowskich w wysokości ustalonej przez Zarząd Stowarzyszenia
- dotacji z budżetu państwa i samorządu terytorialnego,
- odpłatnej działalności pożytku publicznego
- dotacji i ofiarności publicznej
- darowizn, spadków i zapisów
- wpływów z majątku ruchomego i nieruchomego
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.
- Przychód z działalności statutowej odpłatnej, innej działalności oraz majątku Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Rozdział VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Uchwałę w sprawie zmiany Statutu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Stowarzyszenia bezwzględną większością głosów członków zwyczajnych obecnych na zebraniu.
- Uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Stowarzyszenia kwalifikowaną większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Wniosek Walnego Zebrania Stowarzyszenia dotyczący jego rozwiązania zawiera propozycje co do sposobu likwidacji Stowarzyszenia oraz celu na jaki ma być przeznaczony jego majątek. Walne Zebranie Stowarzyszenia powołuje Likwidatorów, których zadaniem jest przeprowadzenie likwidacji Stowarzyszenia.
- W sprawach nie uregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy ustawy Prawo o Stowarzyszeniach.
___________________________________________________