O nas

KIM JESTEŚMY?

Polskie Towarzystwo Psychoterapii ISTDP jest niezależnym stowarzyszeniem, zrzeszającym psychoterapeutki i psychoterapeutów ISTDP w Polsce.

Naszą misją jest upowszechnianie w Polsce wiedzy o metodzie ISTDP, jej skuteczności i efektywności, a standardy leczenia i edukacji są w realizacji tej misji naszą nadrzędną wartością. Pragniemy integrować środowiska psychoterapeutów ISTDP, które hołdują tym standardom.

10 grudnia 2024 r. zostaliśmy zarejestrowani w Krajowym Rejestrze Sądowym. Planujemy zrzeszać psychoterapeutki i psychoterapeutów po 3-letnim szkoleniu podstawowym w ISTDP czyli tzw. Core Training oraz osoby będące w trakcie tego szkolenia. Chcemy oferować członkiniom i członkom możliwość rozwoju zawodowego w postaci konferencji naukowych, superwizji klinicznych, warsztatów, wykładów i różnych innych wydarzeń szkoleniowych, we współpracy z polskimi jak i międzynarodowymi nauczycielami. Będziemy dbać o prawa naszych członkiń i członków, a także promować zaangażowanie i aktywność w ramach Towarzystwa.

Pragniemy działać na rzecz pozytywnego wizerunku ISTDP w świecie polskiej psychoterapii, publikując merytoryczne artykuły w pismach branżowych i korzystając z kanałów internetowych. Szczególnie zależy nam na publikacji wyników badań nad skutecznością tego podejścia, które były prowadzone m.in. w Kanadzie przez Allana Abbassa oraz w Norwegii. Planujemy także prowadzić własne badania, które jeszcze bardziej uwiarygodnią nurt ISTDP w Polsce. Chcemy, by psychoterapeuci ISTDP zajęli należną im pozycję w głównym terapeutycznym nurcie i zaczęli wpływać na kształt psychoterapii w kraju.

W myśl nowo powstających przepisów w ramach projektu ustawy o zawodzie psychoterapeuty, chcemy aby w ciągu kilku lat PTP ISTDP stało się ośrodkiem certyfikującym z prawem do wskazywania swoich ośrodków szkolących. Pragniemy, by Towarzystwo stało się autentycznym przedstawicielstwem naszego środowiska, z własnymi standardami i zasadami certyfikacji, by mogło przyznawać licencję psychoterapeuty ISTDP, a w przyszłości także prawo do wykonywania zawodu psychoterapeuty.

Chcemy współpracować z IEDTA (International Experiencial Dynamic Therapy Association (www.iedta.net), które jest międzynarodową organizacją non-profit zajmującą się wspieraniem, ulepszaniem, rozpowszechnianiem i badaniem doświadczeniowych terapii dynamicznych (EDT), w tym ISTDP. Planujemy współpracę z innymi stowarzyszeniami ISTDP w Europie i na świecie oraz z różnymi stowarzyszeniami zrzeszającymi psychoterapeutów w Polsce.

Pragniemy być organizacją parasolową, która promuje współpracę w duchu różnorodności, łączenia i współpracy pomiędzy terapeutami ISTDP i różnymi odmianami tego podejścia. Zapraszamy psychoterapeutki i psychoterapeutów ISTDP, mających za sobą szkolenie podstawowe – Core Training, lub są w jego trakcie, do przyłączania się do naszego Towarzystwa. Zachęcamy także do współpracy inne organizacje zrzeszające psychoterapeutów.

Historia

PTP ISTDP wyrosło z Sekcji ISTDP, która powstała w 2016 r. i jest częścią Polskiego Stowarzyszenia Integracji Psychoterapii: https://psip.org.pl/pl/sekcja-istdp/. Celem Sekcji jest rozpowszechnianie wiedzy o tym podejściu terapeutycznym, podnoszenie wiedzy i umiejętności klinicznych psychoterapeutów uczących się i praktykujących ISTDP oraz integracja naszego środowiska. 

W skład pierwszego zarządu weszli: Beata Załoga, Przewodnicząca oraz Leszek Jaworski i Łukasz Kubiak. W kolejnej kadencji Przewodniczącą ponownie została wybrana Beata Załoga, a w skład zarządu weszli Anna Dawidziuk-Łęczycka i ponownie Leszek Jaworski. Przez ostatnie dwa lata Przewodniczącą Sekcji była Oksana Świerczyńska, a wraz z nią w zarządzie pracowały Justyna Pronobis-Szczylik, Anna Judycka i Hanna Nowakowska. 

Od początku istnienia Sekcji towarzyszyła nam ogromna fascynacja skutecznością ISTDP, która rosła w nas przez te lata i zaowocowała powstaniem niezależnego stowarzyszenia PTP ISTDP. W trakcie spotkania integracyjnego członków Sekcji ISTDP, w dniu 7 września 2024 r., odbyło się Zebranie Założycielskie, podczas którego niespełna 30 psychoterapeutów ISTDP powołało do życia nasze niezależne stowarzyszenie. Pragniemy, aby reprezentowało ono interesy całego środowiska ISTDP w Polsce. 

Władze

Oksana Świerczyńska – Prezes zarządu

prezes@istdp-polska.pl

Koordynuje prace Zarządu, reprezentuje Towarzystwo wobec zewnętrznych podmiotów, nawiązuje współpracę ze stowarzyszeniami psychoterapeutów w Polsce i za granicą. 

Hanna Nowakowska – Sekretarz

sekretarz@istdp-polska.pl

Zajmuje się rekrutacją do Towarzystwa, koordynacją deklaracji członkowskich, wdrażaniem nowych członków oraz informowaniem o możliwościach rozwoju i zaangażowania na rzecz rozwoju Towarzystwa. Jest także odpowiedzialna za organizację comiesięcznych spotkań dla członków oraz wyjazdów integracyjnych.  

Paweł Bulanda – Skarbnik

skarbnik@istdp-polska.pl

Zarządza budżetem Towarzystwa, współpracuje z biurem księgowym i prawnym, odpowiada za pozyskiwanie środków na działalność stowarzyszenia oraz koordynuje składki członkowskie. 

Anna Dawidziuk-Łęczycka – Członkini zarządu:
Standardy i certyfikacja

standardy.certyfikacja@istdp-polska.pl

Odpowiada za stworzenie systemu standardów oraz kryteriów certyfikacji dla psychoterapeutów, nauczycieli i superwizorów ISTDP w Polsce. Zajmuje się pracami na rzecz powołania ośrodka egzaminacyjnego, który będzie przyznawał licencję psychoterapeuty ISTDP, a także certyfikował psychoterapeutów ISTDP oraz wskazywał ośrodki szkolące. 

Anna Judycka – Członkini zarządu: Marketing i promocja

marketing@istdp-polska.pl

Odpowiada za prowadzenie strony www oraz mediów społecznościowych, tworzenie mailingu dla psychoterapeutów zainteresowanych światem ISTDP w Polsce i na świecie oraz kontakt z pismami branżowymi. 

Lidia Kulikowska – Członkini zarządu: Badania i Konferencje

badania@istdp-polska.pl

konferencje@istdp-polska.pl

Zajmuje się organizacją konferencji naukowych. Odpowiada za promocję zagranicznych badań nad skutecznością ISTDP oraz za organizowanie badań naukowych dotyczących naszego nurtu na terenie Polski. Jest członkinią Komisji Edukacji przy IEDTA odpowiedzialną za standardy. 

Beata Załoga – Członkini zarządu: Edukacja

edukacja@istdp-polska.pl

Jest odpowiedzialna za treści merytoryczne, ofertę edukacyjną dla członków oraz za zewnętrzne wydarzenia edukacyjne dla wszystkich psychoterapeutów zainteresowanych ISTDP.  

Komisja Rewizyjna

Justyna Pronobis-Szczylik – Przewodnicząca

Agnieszka Kamińska 

Rafał Pańko 

STATUT POLSKIEGO TOWARZYSTWA PSYCHOTERAPII ISTDP

 

Rozdział I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

1. Stowarzyszenie nosi nazwę „Polskie Towarzystwo Psychoterapii ISTDP”.

2. Stowarzyszenie „Polskie Towarzystwo Psychoterapii ISTDP” w dalszych
postanowieniach statutu zwane Stowarzyszeniem, jest stowarzyszeniem rejestrowym,
działającym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach
Dz.U.2020.2261 t.j. z dnia 2020.12.16 (dalej jako: „Prawo o stowarzyszeniach”), Ustawy
z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
Dz.U.2023.571 t.j. z dnia 2023.03.27 oraz postanowień niniejszego Statutu.

3. Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Siedzibą
Stowarzyszenia jest miasto stołeczne Warszawa.

4. Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie moz1e działać na terenie innych
państw z poszanowaniem tamtejszego prawa.

5. Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieograniczony.

6. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.

7. Stowarzyszenie może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o
podobnych celach. Może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej
autonomii.

8. Stowarzyszenie może używać, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
wyróżniającego je znaku graficznego, który wraz z nazwą Stowarzyszenia korzysta z
ochrony prawnej.

9. Działalność Stowarzyszenia oparta jest przede wszystkim na pracy społecznej
członków. Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać
pracowników, w tym swoich członków.

 

Rozdział II. CELE I PRZEDMIOT DZIAŁANIA

1. Celami Stowarzyszenia są:
a) Promowanie i wspieranie rozwoju nurtu terapeutycznego Intensywnej
Krótkoterminowej Psychoterapii Dynamicznej (ang. Intensive Short-Term
Dynamic Psychotherapy – dalej ISTDP) w Polsce.
b) Działanie na rzecz podnoszenia wiedzy i umiejętności klinicznych
psychoterapeutów, szczególnie w podejściu ISTDP.
c) Integracja terapeutów ISTDP w celu wymiany doświadczeń, współpracy i
doskonalenia zawodowego.
d) Artykułowanie standardów zawodowych i etycznych w psychoterapii,
szczególnie w podejściu ISTDP, oraz dbałości o ich przestrzeganie.
e) Utrzymywanie kontaktów i współpraca z organizacjami psychoterapeutów w
kraju i zagranicą, szczególnie w zakresie podejścia ISTDP.
f) Reprezentowanie oraz ochrona interesów członków Stowarzyszenia wobec
organizacji, instytucji państwowych i społecznych, a także innych osób
prawnych.

2. Stowarzyszenie realizuje swoje cele jako nieodpłatną lub odpłatną działalność
pożytku publicznego poprzez:

a) Określanie standardów kształcenia w zakresie ISTDP w Polsce.
b) Certyfikowanie aplikantów psychoterapii do uzyskania prawa do wykonywania
zawodu psychoterapeuty, od momentu gdy Stowarzyszenie nabierze takich
uprawnień.
c) Licencjonowanie psychoterapeutów oraz certyfikowanie superwizorów ISTDP, a
takz1e udzielanie akredytacji trenerom ISTDP.
d) Organizowanie superwizji, wykładów, seminariów, kursów oraz wydarzeń
szkoleniowych, we współpracy z nauczycielami ISTDP w Polsce i na świecie.
e) Wspieranie Członków Stowarzyszenia w ich rozwoju jako psychoterapeutów.
f) Organizowanie konferencji naukowych.
g) Prowadzenie działalności badawczej, publicystycznej i wydawniczej.
h) Utrzymywanie kontaktów z innymi towarzystwami zawodowymi i naukowymi,
w kraju i zagranicą.
i) Reprezentowanie członków Stowarzyszenia wobec instytucji państwowych i
społecznych.

3. W zakresie swoich celów statutowych Stowarzyszenie może reprezentować interesy
zbiorowe swoich członków wobec organów władzy publicznej.

 

Rozdział III: CZŁONKOSTWO

1. Członkostwo dzieli się na następujące kategorie:
a) Członkowie Zwyczajni
b) Członkowie Nadzwyczajni
c) Członkowie Wspierający
d) Członkowie Honorowi

2. Przyjęcia Członków Zwyczajnych i Nadzwyczajnych dokonuje:
a) Zarząd uchwałą podjętą nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia
deklaracji.
b) uchwała Zarządu odmawiająca przyjęcia Członka Zwyczajnego i
Nadzwyczajnego powinna być uzasadniona i przekazana kandydatowi wraz z
uzasadnieniem w ciągu 30 dni.
c) od uchwały Zarządu odmawiającej przyjęcia Członka Zwyczajnego i
Nadzwyczajnego, kandydatowi przysługuje odwołanie się do najbliższego
Walnego Zebrania Członków. Ważne odwołanie musi wpłynąć w terminie do 30
dni od daty otrzymania uchwały wraz z uzasadnieniem.
d) Uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.

3. Członkowie Stowarzyszenia, o których mowa w ust. 1 lit. a-d Rozdziału III Statutu, mają
prawo udziału we wszystkich formach działalności Stowarzyszenia, chyba że statut
stanowi inaczej.

4. Członek Zwyczajny Stowarzyszenia
a) może nim zostać osoba, która:
i. ukończyła „Core Training ISTDP”
ii. ma rekomendację od 2 Członków Zwyczajnych Stowarzyszenia i złożyła
do Zarządu Stowarzyszenia deklarację członkowską.
b) Członek Zwyczajny Stowarzyszenia jest obowiązany do:
i. przestrzegania postanowień statutu i uchwał Stowarzyszenia
ii. aktywnego uczestniczenia w realizacji celów Stowarzyszenia
iii.przestrzegania zasad etyki zawodowej
iv. regularnego opłacania składek członkowskich
v. dbania o dobre imię i mienie Stowarzyszenia
c) ma bierne i czynne prawo wyborcze

5. Członek Nadzwyczajny Stowarzyszenia:
a) może nim zostać osoba, która:
i. jest w trakcie „Core Training ISTDP”
ii. ma rekomendację od 2 Członków Zwyczajnych Stowarzyszenia i złożyła
do Zarządu Stowarzyszenia deklarację członkowską
b) Członek Nadzwyczajny Stowarzyszenia jest obowiązany do:
i. przestrzegania postanowień statutu i uchwał Stowarzyszenia
ii. aktywnego uczestniczenia w realizacji celów Stowarzyszenia
iii. przestrzegania zasad etyki zawodowej
iv. regularnego opłacania składek członkowskich
v. dbania o dobre imię i mienie Stowarzyszenia
c) ma czynne prawo wyborcze

6. Członek Wspierający Stowarzyszenia:
a) może nim zostać osoba fizyczna lub prawna deklarująca pomoc finansową,
rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
b) Członkiem Wspierającym staje się
i. po złożeniu pisemnej deklaracji do Zarządu Stowarzyszenia
ii. po uchwale Zarządu o przyjęciu podjętej nie później niż w ciągu dwóch
miesięcy od daty złożenia deklaracji
c) Członek wspierający ma prawo do korzystania z pomocy naukowej i doradczej
Stowarzyszenia oraz innych form jej merytorycznej działalności.
d) Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych
świadczeń, przestrzegania statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.

7. Członek Honorowy Stowarzyszenia:
a) Członkostwo honorowe nadaje Walne Zebranie członków Stowarzyszenia na
wniosek Zarządu osobom szczególnie zasłużonym dla rozwoju psychoterapii
ISTDP lub dla realizacji celów statutowych.
b) Członkowie Honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.
c) Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego
prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w
statutowych władzach Stowarzyszenia. Poza tym posiadają takie prawa, jak
członkowie zwyczajni.

8. Członkostwo ustaje w wyniku:
a) dobrowolnej rezygnacji zgłoszonej na piśmie Zarządowi Stowarzyszenia
b) śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego
c) z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich
przez okres przekraczający 12 miesięcy po uprzednim wezwaniu do zapłaty
wystosowanym przez Zarząd Stowarzyszenia terminie 2 tygodni,
d) z powodu rażącego naruszenia postanowień Statutu, zasad etycznych
określonych przez Stowarzyszenie lub nieprzestrzegania uchwał władz
Stowarzyszenia.

9. Od uchwały Zarządu w sprawie pozbawienia członkostwa w Stowarzyszeniu
przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty
doręczenia stosownej uchwały wraz z uzasadnieniem. Odwołanie jest rozpatrywane na
najbliz1szym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.

 

Rozdział IV: WŁADZE STOWARZYSZENIA

1. Władzami Stowarzyszenia są:
a) Walne Zebranie
b) Zarząd Stowarzyszenia
c) Komisja Rewizyjna

2. Kadencja wszystkich wybieralnych władz Stowarzyszenia trwa 3 lata.

3. W razie, gdy skład władz Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania
kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują
pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W trybie tym można powołać
nie więcej niż połowę składu organu.

Rozdział IV A. WALNE ZEBRANIE

1. Walne Zebranie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.

2. Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
a) uchwalanie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej
Stowarzyszenia
b) uchwalanie i dokonywanie zmian statutu Stowarzyszenia
c) wybór i odwołanie Zarządu Stowarzyszenia i Komisji Rewizyjnej,
d) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdania wybieralnych władz
Stowarzyszenia
e) udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji
Rewizyjnej Stowarzyszenia
f) rozpatrywanie zgłoszonych wniosków
g) podejmowanie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia i przeznaczeniu
jej majątku; uchwała musi być przyjęta większością 2/3 głosów przy obecności
co najmniej połowy ogólnej liczby członków

3. Walne Zebranie zwołuje Zarząd Stowarzyszenia raz na rok.

4. O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Zarząd Stowarzyszenia
zawiadamia Członków Stowarzyszenia co najmniej na 30 dni przed wyznaczoną datą.

5. Walne Zebranie podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecnos0ci
co najmniej połowy członków Stowarzyszenia w pierwszym terminie, a w drugim
terminie – bez względu na liczbę obecnych.

6. Nadzwyczajne Walne Zebranie Stowarzyszenia zwołuje Zarząd Stowarzyszenia z
własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej lub na wniosek 1/3
ogólnej liczby członków Zwyczajnych Stowarzyszenia.

7. Nadzwyczajne Walne Zebranie Stowarzyszenia jest zwoływane w terminie nie
dłuz1szym niż 6 tygodni od daty zgłoszenia wniosku i obraduje nad sprawami, dla
których zostało zwołane.

 

Rozdział IV B. ZARZĄD

1. Członkowie Zarządu Stowarzyszenia wybierani są przez Walne Zebranie
Stowarzyszenia w głosowaniu tajnym.

2. Do składu Zarządu Stowarzyszenia mogą być wybierani wyłącznie Członkowie
Zwyczajni Stowarzyszenia, którzy ukończyli 3-letni Core Training ISTDP.

3. Kadencja władz Stowarzyszenia trwa trzy lata.

4. Zarząd Stowarzyszenia składa się z 3 do 7 osób, w tym Prezesa Zarządu, Sekretarza i
Skarbnika.

5. Do kompetencji Zarządu Stowarzyszenia należy:
a) kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami władz
Stowarzyszenia,
b) reprezentowanie Stowarzyszenia i działanie w jego imieniu,
c) przyjmowanie i skreślanie z listy Członków Stowarzyszenia,
d) opracowywanie rocznych planów pracy oraz preliminarza i budżetu,
e) opracowywanie sprawozdań z działalności i przedkładanie ich na Walnym
Zebraniu Stowarzyszenia,
f) zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia,
g) zwoływanie Walnych Zebrań Stowarzyszenia,
h) podejmowanie uchwał w sprawie członkostwa Stowarzyszenia w
stowarzyszeniach krajowych i zagranicznych na zasadach pełnej autonomii

6. Do składania oświadczeń woli we wszystkich sprawach, w tym zobowiązań
majątkowych, zawierania umów i udzielania pełnomocnictw w imieniu Stowarzyszenia
uprawnionych jest dwóch członków Zarządu Stowarzyszenia działających łącznie.

7. Uchwały Zarządu Stowarzyszenia podejmowane są zwykłą większością głosów w
obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków. W sytuacji
równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa Zarządu Stowarzyszenia. W
przypadku braku obecności Prezesa Zarządu Stowarzyszenia w sytuacji równego
rozłożenia głosów decyduje głos członka Zarządu Stowarzyszenia upowaz1nionego do
zwołania Posiedzenia Zarządu Stowarzyszenia.

8. Posiedzenia Zarządu Stowarzyszenia odbywają się w razie potrzeby, jednak nie rzadziej
niż raz na kwartał.

9. Posiedzenia Zarządu Stowarzyszenia zwoływane są przez Prezesa Zarządu
Stowarzyszenia. W razie nieobecności Prezesa, posiedzenia Zarządu Stowarzyszenia
zwoływane są przez innego upowaz1nionego przez niego członka Zarządu
Stowarzyszenia lub przez połowę członków Zarządu Stowarzyszenia. Upoważnienia
Prezes Zarządu dokonuje w formie pisemnej.

10. W obradach Zarządu Stowarzyszenia z głosem doradczym mogą brać udział zaproszeni
goście oraz przedstawiciele Komisji Rewizyjnej.

11. Prezes Zarządu Stowarzyszenia reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz, kieruje
pracą Zarządu oraz deleguje członków Zarządu do reprezentowania Stowarzyszenia.

12. W sytuacji gdy dany członek zarządu nie wypełnia powierzonych mu obowiązków,
działa na szkodę Stowarzyszenia lub narusza zasady statutowe i etyczne, Prezes
Zarządu Stowarzyszenia, podczas posiedzenia Zarządu, ma prawo zgłosić wniosek
usunięcia tej osoby z Zarządu Stowarzyszenia i przedstawić nową kandydaturę na
członka Zarządu Stowarzyszenia. Decyzję o usunięciu członka Zarządu z Zarządu
Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Stowarzyszenia na Nadzwyczajnym
Walnym Zebraniu Stowarzyszenia zwołanym stosownie do Rozdziału IV A ust. 6 lub na
Walnym Zgromadzeniu Stowarzyszenia zwołanym stosownie do Rozdziału IV A ust. 4.

13. Sekretarz prowadzi ewidencję członków Stowarzyszenia, przechowuje pieczęć
Stowarzyszenia, sporządza protokoły posiedzeń Zarządu i posiedzeń Walnego
Zebrania Stowarzyszenia oraz Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Stowarzyszenia, jak
również prowadzi korespondencję i archiwum Stowarzyszenia. Protokoły posiedzeń
zarządu mogą sporządzać rotacyjnie inni członkowie Zarządu wyznaczeni przez
Sekretarza lub Prezesa Zarządu Stowarzyszenia.

14. Skarbnik Stowarzyszenia zbiera od członków składki członkowskie, o których mowa w
Rozdziale IV punkt 1 Statutu, odpowiada za prawidłowe dokumentowanie przychodów
i wydatków Stowarzyszenia oraz składa okresowe sprawozdania z działalności
finansowej Zarządowi Stowarzyszenia i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia.

15. Członkowie Zarządu oraz członkowie delegowani do realizacji zadań zleconych przez
Stowarzyszenie mogą otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w
związku z pełnioną funkcją.

16. W umowach między stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w sporach z nim,
stowarzyszenie reprezentuje członek Komisji Rewizyjnej wskazany w uchwale tego
organu lub pełnomocnik powołany uchwałą Walnego Zebrania.

 

Rozdział IV C. KOMISJA REWIZYJNA

1. Komisja Rewizyjna składa się z trzech Członków Zwyczajnych Stowarzyszenia, którzy
wybierają ze swego grona przewodniczącego, zastępcę i sekretarza.

2. Komisja Rewizyjna jest powołana do przeprowadzania kontroli działalności
Stowarzyszenia.

3. Działalność kontrolna Komisji Rewizyjnej jest prowadzona zgodnie z potrzebami, nie
rzadziej niż raz na rok, albo na wniosek co najmniej 10 Członków Zwyczajnych
Stowarzyszenia, złożony do Komisji Rewizyjnej na piśmie najpóźniej w ciągu 15 dni od
daty otrzymania wniosku.

4. Komisja Rewizyjna składa Walnemu Zebraniu Stowarzyszenia sprawozdanie z
działalności władz Stowarzyszenia i przedstawia wniosek w sprawie absolutorium dla
Zarządu Stowarzyszenia.

5. Komisja Rewizyjna ma prawo występować do Zarządu Stowarzyszenia z wnioskami
wynikającymi z ustaleń pokontrolnych.

6. Przedstawiciel Komisji ma prawo brać udział w posiedzeniach Zarządu Stowarzyszenia
z głosem doradczym.

7. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku
równej ilości głosów decyduje głos Przewodniczącego.

 

Rozdział V.
WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ

1. Korespondencja pomiędzy członkami stowarzyszenia, w tym członkami władz,
organów między sobą i z pozostałymi członkami może odbywać się z wykorzystaniem
środków komunikacji elektronicznej po wyrażeniu przez każdego członka pisemnej
zgody w deklaracji członkowskiej i wskazaniu adresu mailowego do tej korespondencji.
Każdy członek zobowiązany jest do aktualizowania zmian tego adresu.

2. Posiedzenia Zarządu Stowarzyszenia, Komisji Rewizyjnej, Walnego Zebrania oraz
Nadzwyczajnego Walnego Zebrania, mogą odbywać się w formie zdalnej przy
wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.

3. O każdorazowym wykorzystaniu formy zdalnej decyduje odpowiednio Prezes danego
organu, zawiadamiając o tym pozostałych członków tego organu. W przypadku
Walnego Zebrania Stowarzyszenia decyzję podejmuje Zarząd Stowarzyszenia,
zawiadamiając o tym członków Stowarzyszenia co najmniej na 14 dni przed terminem
jego odbycia.

4. Zawiadomienie o formie zdalnej musi zawierać opis sposobu uczestnictwa i
wykonywania prawa głosu, w szczególności poprzez wskazanie narzędzi komunikacji.

5. Posiedzenia w formie zdalnej odbywają się przy zapewnieniu co najmniej:
a) transmisji obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym,
b) dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której członek organu
stowarzyszenia moz1e wypowiadać się w toku obrad,
c) wykonywania osobiście prawa głosu w toku posiedzenia.

5. Wykonywanie prawa głosu na posiedzeniu odbywa się poprzez oddanie
jednoznacznego głosu w trakcie trwania transmisji, w czasie przeznaczonym na
podjęcie decyzji. Przebieg głosowania jest dokumentowany nagraniem lub w inny
sposób zapewniający dowód oddanych głosów.

 

Rozdział VI. FINANSE

1. Środki finansowe na działalności Stowarzyszenia pochodzą z:
a) składek członkowskich w wysokości ustalonej przez Zarząd Stowarzyszenia
b) dotacji z budżetu państwa i samorządu terytorialnego,
c) odpłatnej działalności pożytku publicznego
d) dotacji i ofiarności publicznej
e) darowizn, spadków i zapisów
f) wpływów z majątku ruchomego i nieruchomego

2. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi
przepisami.

3. Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia
podejmuje Zarząd.

4 Przychód z działalności statutowej odpłatnej, innej działalności oraz majątku
Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do
podziału między jego członków.

 

Rozdział VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. Uchwałę w sprawie zmiany Statutu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie
Stowarzyszenia bezwzględną większością głosów członków zwyczajnych obecnych na
zebraniu.

2. Uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Stowarzyszenia
kwalifikowaną większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków
uprawnionych do głosowania.

3. Wniosek Walnego Zebrania Stowarzyszenia dotyczący jego rozwiązania zawiera
propozycje co do sposobu likwidacji Stowarzyszenia oraz celu na jaki ma być
przeznaczony jego majątek. Walne Zebranie Stowarzyszenia powołuje Likwidatorów,
których zadaniem jest przeprowadzenie likwidacji Stowarzyszenia.

4. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy
ustawy Prawo o Stowarzyszeniach.